Škrty v pražské MHD neodpovídají potřebám cestujících

Již zítra vstoupí v platnost nové jízdní řády v pražské městské hromadné dopravě. Statisíce cestujících budou muset začít cestovat jinak, než byli dosud zvyklí. Jedná se o největší změny od roku 1985. Důvodem jsou škrty ve výši 400 milionů korun, které chce ušetřit magistrát hlavního města Prahy.

Vyvolané změny trasování autobusových a tramvajových linek jsou především důsledkem špatného politického rozhodnutí šetřit na provozních nákladech. Čili už to zadání, které dostal ROPID, bylo špatné,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Zastánci připravené optimalizace linek pražské MHD argumentují zlepšením veřejné dopravy pro většinu cestujících a očekávají dokonce nárůst cestujících – to však není nikterak podloženo. Naopak lze pozorovat diametrálně odlišný rozdíl mezi zlepšením a zhoršením dopravy pro konkrétního cestujícího. Zlepšení může v praxi znamenat například zkrácení intervalu tramvaje z šesti na čtyři minuty, což většina cestujících ani nepostřehne. Naopak zhoršení se může projevit tím, že cestující bude muset absolvovat o jeden přestup navíc a jeho celkový čas dojížďky se prodlouží o dvacet minut ráno i o 20 minut odpoledne.

Vypadá to, že megalomanské změny linkového vedení jsou navrženy především proto, aby zakryly skutečnost, že se celkový počet spojů snižuje a je snaha celé tyto škrty zabalit do zlatého papíru a prodat je jako úspěch, který cestujícím přinese lepší zítřky,“ myslí si Vyka.

Úspory lze vytvořit i jinak. Například zvýšením preferencí tramvají a autobusů ve městě, aby se veřejná doprava zrychlila a tím se snížil potřebný počet vozidel na linkách. Tak by se mělo šetřit,“ říká Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Kvůli nepromyšleným škrtům teď hrozí, že někteří lidé opustí veřejnou dopravu a přesednou do aut,“ upozorňuje Zítka.

Rozhodně netvrdím, že stávající systém linkového vedení v Praze je ideální, ale změny se měly provádět postupně a mělo se jednat skutečně jen o změny, nikoliv o snížení rozsahu veřejné dopravy. Bylo potřeba tento návrh lépe prodiskutovat s městskými částmi i obyvately Prahy a především měla být zahájena mnohem dříve informační kampaň,“ uzavírá Vyka.

 
 
Kontakty:
Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 737 131 290
Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 607 992 873

Comments are closed.