Škoda brání vyššímu komfortu pro cestující na železnici

České dráhy se snaží zvýšit komfort pro cestující na železnici nákupem 16 luxusních jednotek Railjet od společnosti Siemens. Tyto vlaky měly být nakoupeny za pět miliard korun z opce rakouských státních drah, teď ale hrozí, že se nákup nezrealizuje. Nákupu nejmodernějších jednotek v kategorii rychlosti do 230 km/h se snaží zabránit dosavadní dominantní dodavatel kolejových vozidel pro České dráhy – tuzemský výrobce Škoda Transportation1.

Škoda Transportation se snaží vnutit kosmeticky upravené regionální vlaky Českým drahám pro provoz na dálkové linky pod označením ICElefant, s tím, že vozidla uzpůsobená pro rychlost vyšší než 160 km/h ji stejně u nás nemohou využít2. Očima francouzského turisty by se tento vlak nejspíše musel jmenovat „ICE-Le-Fantôme“, což v překladu znamená ICE-Strašidlo! Fakticky by se tato jednotka v provozu stala skutečnou noční můrou pro cestující.
Vzhledem k tomu, že tento vlak není průchozí v jedné úrovni – vozy jsou patrové, ale přechody mezi vozy jsou umístěny v mezipatře – vytváří tím značnou bariéru při průchodu soupravou. „Představa, kdy cestující s velkým zavazadlem nebo kufrem nastoupí do opačného konce vlaku, než kde má zakoupenou místenku a bude muset absolvovat průchod přes celou soupravu jako po housenkové dráze, je děsivá,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
„Vlakové soupravy mají v Evropě běžně životnost 30 let, a rozhodně nelze předpokládat, že v budeme Česku až do roku 2042 jezdit po kolejích stále jen rychlostí 160 km/h,“ upozorňuje Vyka. Český výrobce Škoda Transportation jde svým tvrzením i proti svému vlastnímu výrobku v současnosti dodávanému Českým drahám – lokomotivě řady 380, která je již uzpůsobena pro maximální rychlost 200 km/h.
„Bohužel to vypadá, že Škodovka bojuje proti nákupu rychlejších vlaků s poukazem na pomalé koleje a později zase bude zpochybňovat výstavbu nových vysokorychlostních tratí tím, že u nás nemáme žádné rychlé vlaky,“ dodává Miroslav Vyka.
Škoda transportation sice u ICElefantu argumentuje levnější pořizovací cenou za sedadlo, která ale ve skutečnosti není žádnou výhodou. Je to asi jako kdyby někdo argumentoval tím, že osmimístná dodávka má levnější cenu za sedadlo, a proto by její nákup měl být pro taxislužbu přijatelnější, než limuzína nabízející daleko vyšší pohodlí na delší cesty.
„Někdy to vypadá, že pokrok na železnici smí být v Česku jen v mezích zákona, pardon výrobního programu některých dodavatelů,“ uzavírá Vyka.

SHRNUTÍ – Proč je výhodnější pořízení nové vlakové soupravy Railjet:
– rychlost 230 km/h, kterou vlaky využijí v zahraničí a časem i v ČR
– tlakotěsné vozové skříně (nižší hluk uvnitř soupravy)
– vzduchově vypružené vysokorychlostní podvozky (nižší vibrace)
– bezbariérový průchod celou soupravou – bez nutnosti otevírat přechodové dveře
– přechody mezi vozy jsou kryty měchy v tlakotěsném provedení (nižší prašnost v soupravě)
– podrobný informační systém, LCD obrazovky, včetně ukazatele aktuální rychlosti a polohy vlaku
– celkově daleko vyšší komfort pro cestující

Kontakt:
Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 737 131 290

_______________
[1] Škoda kazí drahám nákup nových vlaků, rozhodne antimonopolní úřad, na webu: http://ekonomika.idnes.cz/skoda-kazi-draham-nakup-novych-vlaku-rozhodne-antimonopolni-urad-p9z-/eko-doprava.aspx?c=A110628_154220_ekonomika_fih
[2] V České republice je na železnici v současnosti maximální povolená rychlost 160 km/h.

Comments are closed.