Ministerstvo dopravy chce zablokovat rozvoj železnice do roku 2034

Na zítřejším programu jednání Vlády České Republiky je zařazen materiál Způsob řešení organizace a financování regionální železniční dopravy po roce 2019. V případě jeho schválením dojde ke konzervaci stávajícího stavu rozsahu dopravní obslužnosti, což výrazně omezí další rozvoj příměstské a regionální železniční dopravy v České republice až do roku 2034.

Materiál si klade za cíl zajistit stabilní financování regionální železniční dopravy na 15 let, avšak ve dvou bodech je pro regionální železniční dopravu zcela kontraproduktivní. Ministerstvo dopravy navrhuje, že krajům nebude přispívat ze státního rozpočtu, pokud na trati objednají vlaků příliš málo. Ještě větší problém je nenavyšování příspěvku při dalším zvyšování rozsahu vlakových spojů.

„Úředníci ministerstva dopravy argumentují subjektivním a nijak nedoloženým názorem, že na tratích, kde vlaky nezajišťují dopravu alespoň v šesti párech spojů denně, se nejedná o dopravní obslužnost regionů,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

„Podmínkou použití prostředků ministerstva dopravy pro provozování drážní dopravy je alespoň v rozsahu šesti párů spojů denně v pracovní dny, což je v rozporu s postupem ministerstva dopravy při prosazování zákona o veřejných službách v přepravě cestujících. Ten totiž definuje dopravní obslužnost mj. jako zabezpečení dopravy k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb,“ upozorňuje Vyka.

Nutno dodat, že s navrženým omezením na financování nejméně šesti párů vlaků denně v pracovní dny rovněž nesouhlasí Asociace krajů ČR, Středočeský kraj, Karlovarský kraj, Kraj Vysočina, Moravskoslezský kraj, Zlínský kraj a výhrady má také Hospodářská komora České republiky.

„Největším problémem je, že návrh odmítá připustit zvyšování podílu státního příspěvku krajům na zvyšování rozsahu dopravní obslužnosti, což je zcela v rozporu s rozvojovými plány a generely dopravy většiny regionů,“ říká Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

„Zejména v aglomeracích jako je Praha a Středočeským kraj nebo Jihomoravský či Moravskoslezský kraj, počítají rozvojové plány s další modernizací a rozvojem infrastruktury a s tím souvisí i potřeba navyšovat rozsah vlakových spojů, které jsou klíčem k úspěchu moderní příměstské železniční dopravy – materiál může tyto plány výrazně přibrzdit nebo zcela zablokovat,“ doplňuje Zítka.

Materiál nastavuje nové bariéry, které budou omezujícím faktorem dalšího rozvoje veřejné dopravy v regionech, a jen potvrzuje dlouhodobě špatnou dopravní politiku ministerstva dopravy zejména ve vztahu k veřejné dopravě v České republice.

„Ministerstvo dopravy potvrzuje svůj úhel pohledu na dopravu jako na ryze technicistně logistickou záležitost, avšak trvale opomíjí její hlavní smysl – rychlou a pohodlnou dopravu občanů, která je alternativou k automobilové dopravě a hlavním nástrojem k udržitelnosti regionů,“ uzavírá Vyka.

Kontakty:
Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 737 131 290
Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 607 992 873

__________________
1 Program jednání vlády dne 24. 2. 2016, na webu online: https://apps.odok.cz/djv-agenda?date=2016-02-24

Comments are closed.