Test mobilních aplikací vybraných železničních dopravců ve střední a západní Evropě

Provedli jsme testování několika mobilních aplikací, které lidem usnadňují cestování ve veřejné dopravě. Cílem testu bylo porovnat aplikace vybraných železničních společností ve střední a západní Evropě, vyzkoušet jejich nabízené služby a především celkově prověřit dostupnost informací a složitost orientace v příslušné aplikaci.

V každé aplikaci jsme vyzkoušeli vyhledání spojů a pokud to bylo možné, tak i nákup jízdenek přímo přes chytrý mobilní telefon. Aplikace jsme testovali především z pohledu běžného uživatele – cestujícího, nikoliv z hlediska použitých IT technologií. Všechny uvedené aplikace byly testovány v průběhu října 2012. Testování proběhlo na telefonu Iphone 4 s operačním systémem iOS 6. Jelikož někteří železniční dopravci dosud nemají žádnou mobilní aplikaci pro cestující, využili jsme alespoň jejich mobilního webového prostředí.

Mezi testované aplikace jsme zařadili: švýcarský SBB Mobile, francouzský Voyages – SNCF, německý DB Tickets a rakouský ÖBB Tickets. Verzi mobilního webu jsme vyzkoušeli u dopravců: České dráhy (ČD), Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Polskie Koleje Państwowe (PKP).

V úvodu je potřeba zdůraznit, že výhoda mobilní aplikace spočívá především v nabídce vlastního prostředí, které umožňuje snadné spuštění, aniž bychom museli „surfovat“ na internetu. V celkovém hodnocení ale na tuto skutečnost nebyl brán zřetel.

SBB Mobile

První testovanou aplikací byla SBB Mobile švýcarských drah. Jednoduše ovladatelná aplikace v anglickém jazyce, ve které se cestující snadno orientuje. Vyhledání spojů se nachází hned v úvodu aplikace, funguje rychle a s pomocí nápovědy nebo GPS polohy Vám poradí s odjezdy či příjezdy z nejbližší stanice. Dále máte v aplikaci na výběr několik možností např.: koupě lístku jak na vlaky dálkové, tak i regionální dopravy, celodenní jízdenku apod. V rámci SBB Mobile můžete uplatnit slevové karty a mimo jiné zde naleznete položku „Ztráty a nálezy“.

Jedinou nevýhodou této aplikace je nutná registrace, která Vám zabere více času, ale po registraci se “de facto“ SBB Mobile stává plnohodnotnou mobilní pokladnou. Na rozdíl od jiných aplikací umožňuje snadný nákup jízdenek i ze zahraničního telefonu. Při nákupu oceníte rychlost a pohodlí, protože registrační profil je propojen s bankovní kartou.
Hodnocení 9/10

ÖBB Tickets

Další testovanou aplikací byla ÖBB Tickets rakouských drah. Aplikace byla testována v anglické jazykové mutaci. V úvodu si rovněž musíte projí povinnou, ale zbytečně zdlouhavou registrací, bez níž byste ale neměli možnost zakoupit jízdenku. Zajímavostí při registraci je tzv. Captcha. Uživateli se zobrazí odjezdová tabule ÖBB a úkolem je správně opsat číslo nástupiště a cílovou stanici vlaku. Poté se dostanete do základního menu aplikace, která také nabízí hned v úvodu (stejně jako předchozí SBB Mobile) vyhledání spojů. Pokud jste v aplikaci poprvé, funguje tady jakási „Nápověda“, která Vám poradí, co a jak vybrat. Vše je velmi přehledné. Můžete si do oblíbených ukládat vyhledávaná spojení, stanice apod. U vyhledaných spojů je zobrazená cena, kterou za jízdenku zaplatíte. Aplikace zobrazuje i cenu jízdenky například při cestování městskou dopravou ve Vídni. Jízdenku pro MHD sice není možné zakoupit, ale aplikace Vás upozorní na to, že si ji máte vyžádat u některé pokladny nebo zakoupit v automatu Wiener Linien. Snad jediná nevýhoda při nákupu je ta, že systém nezná jinou slevovou kartu než rakouskou Vorteilscard.
Hodnocení 8/10

Voyages-Sncf

Poté jsme testovali aplikaci francouzských drah Voyages-Sncf. Aplikace běží bohužel jen ve francouzském jazyce. Menu nabízí několik položek, kde stejně jako u předchozích aplikací je na prvním místě vyhledání spojů. Pro uživatele se znalostí francouzského jazyka je vyhledání spoje jednoduché. Na rozdíl od ostatních, tato aplikace jako jediná nemá povinnou registraci a díky tomu nestrávíte několik minut zadáváním osobních údajů, a přesto si můžete zakoupit jízdenku na Vámi požadovaný spoj. Samozřejmostí je uchování jízdenek. Jako další oceníte vyhledávání takzvaných „Petit prix“, která vyhledává jízdenky nízkonákladových spojů či speciální akční jízdenky za nízké ceny, což ocení zejména studenti.

Aplikace je poněkud složitější, pokud chcete měnit nastavení rezervací či uplatňování slev. Jestliže si nevíte s aplikací rady, funguje zde „aide“ (nápověda), která ale není příliš přehledná. Pro zjištění aktuálních informací o spojích je nutná další aplikace SNCF Direct.
Hodnocení 7/10

DB Tickets + DB Navigator

Další testovanou aplikací měla být DB Tickets německých drah, která běžela v anglickém jazyce. Ale při nutnosti registrace nám tato aplikace nenabídla možnost zvolit místo bydliště Českou republiku. Registraci nebylo možné provést, protože k jejímu dokončení je potřeba zadat telefonní číslo jednoho z německých operátorů. Aplikaci proto od počátku zavrhujeme, pro vyhledávání spojů je vhodné použít aplikaci DB Navigator, která je přehledná a dokáže vyhledat téměř jakékoliv spojení nejen v Německu, ale i v České republice a dalších zemích Evropy. Aplikace nabízí odjezdy ze všech stanic i komplexní informace o spojích.

Nutnost použití dvou aplikací DB Navigator + DB Tickets je dle našeho názoru složité a přinejmenším zbytečné. Spojením těchto dvou aplikací by cestující ušetřili čas a veškeré hledání by se výrazně zjednodušilo. Taktéž nabídka zemí, ze kterých máte možnost výběru při registraci je naprosto nedostatečná.
Hodnocení 4/10

České dráhy ČD

Dále jsme vyzkoušeli nový mobilní web Českých drah. Mobilní web je složitý, vyhledání spojů není na první zobrazované stránce a nákup jízdenky připomínal rozhovor se záznamníkem operátora, který Vás ve finále stejně odkázal na e-shop ČD. Ten už ale v mobilním rozhraní nebyl. Registrace je nutná, tedy při nákupu jízdenky je jednodušší se mobilnímu webu vyhnout a přímo začít s nákupem na stránkách e-shopu. Tam je nákup jízdenky přece jen podstatně rychlejší.
Mezi výhody mobilního webu Českých drah patří hlášení o mimořádnostech na železnici, informace o odjezdech vlaků z vyhledaných stanic a informace o vlacích. To ostatních testované zahraniční aplikace nenabízejí. V případě potřeby si nemusíte do telefonu nahrávat další a další aplikace nebo tyto informace hledat na jiném webu. U informací o vlaku je nutné znát číslo vlaku, což je v případě osobních vlaků poněkud složitější na zapamatování. Mobilní web je v raném vývoji, přesto již má co nabídnout. V budoucnu se možná cestující dočkají i skutečné mobilní aplikace s jednoduchým nákupem jízdenek a jejich ukládání. A pokud vývojáři nezapomenou přidat i několik jazykových mutací, pak aplikace usnadní cestování na české železnici nejen českým, ale i zahraničním cestujícím.
Hodnocení 5/10

ZSSK Slovakia Rail

Podobný mobilní web jako České dráhy nabízí i Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Na hlavní stránce je možné okamžitě vyhledat spojení. Po vyhledání spojení se zobrazí cena jízdenky a u některých spojů je možné i zakoupit jízdenku – stačí vyplnit formulář s počtem cestujících a své osobní údaje.

Jediné, co mobilnímu webu chybělo je uchovávání jízdenek. Tento problém by se mohl jednoduše vyřešit, pokud by se jednalo o samostatnou aplikaci. Stejně jako u mobilního webu ČD je i mobilní web ZSSK v raném vývoji. Do budoucna by bylo vhodnější, kdyby se mobilní web dočkal vlastní aplikace a samozřejmě ve více jazykových mutacích, které umožní využití této aplikace i pro zahraniční uživatele.
Hodnocení 5/10

PKP

Vůbec nejhůře dopadla zkouška u polského dopravce PKP. Mobilní web vůbec neexistuje a na nákup jízdenky jsme byli odkázaní na klasické webové stránky s informací o možném nákupu jízdenek přes internet.
Hodnocení -/10

Comments are closed.